5 tips & tricks voor YouTube

31 maart 2017

youtube tips en tricks

 

Categorie: Tips & Tricks

Film af! Wat nu?

Je hebt een mooie film laten maken (door ons als je slim was) voor je organisatie of product en uiteraard heb je nagedacht over de manier waarop je de film onder de aandacht wilt brengen van je doelgroep. De film krijgt een prominente plek op de homepage, je verspreidt de film via de nieuwsbrief en natuurlijk op het YouTube-kanaal van je bedrijf of organisatie; de doelgroep bevindt zich immers niet op één plek…

Maar hoe zorg je ervoor dat je film niet helemaal verdrinkt tussen de miljoenen andere video’s op YouTube? Wij denken graag met je mee over de inzet van de film en over de manier waarop deze nog beter onder de aandacht van je doelgroep komt. We zitten bovenop de trends en ontwikkelingen in marketing- en social media en hebben kennis van AdWords, Analytics en andere tools. Met onze kennis kun je jouw unieke content nog beter monitoren en het bereik vergroten, zodat jouw campagne een succes wordt. Dat neemt niet weg dat je zelf ook al aan de slag kunt met bepaalde zaken.

Vandaag 5 YouTube tips die je kunnen helpen!

 


1. Voeg een transcriptie toe voor een betere vindbaarheid

Zowel YouTube als moederbedrijf Google kijkt naar een aantal factoren om de vindbaarheid via een zoekopdracht te vergroten. Omzetten van de gesproken tekst naar geschreven tekst in je video is daar een van.

Extra tip: de beschrijving onder de video is nog belangrijker voor de zoekresultaten! Zet je transcriptie daarom ook daar neer.
Er zijn verschillende mogelijkheden om een vertaling of transcriptie toe te voegen:

  • Uploaden van de tekst
  • Meetypen met het afspelen van de video
  • Uploaden van een .srt bestand

Elke manier heeft voor- en nadelen, welke je ook kiest: de vindbaarheid van de video wordt hoe dan ook beter, en dat is wat we willen!

2. Maak een aangepaste URL voor je kanaal

Je bedrijf of organisatie heeft een YouTube kanaal? Mooi! Dat is al een stap in de goede richting. Log eens in en kijk welke url in de browserbalk staat. Grote kans dat dit een onmogelijke URL is.

 

Gelukkig (en uiteraard) kun je dit aanpassen! Hier zitten wel een paar voorwaarden aan:

  • Je moet honderd of meer leden hebben (bonustip: onder lichte dwang al de collega’s vragen zich te abonneren!)
  • Het account moet minstens 30 dagen oud zijn
  • Je kanaal moet voorzien zijn van een profiel foto

Dat laatste lijkt een inkoppertje, maar bekijk een aantal kanalen van concurrenten in jouw branche en je zult je verbazen. Voldoe je aan deze voorwaarden? Dan kun je met jouw kanaal helemaal de blits maken met een URL als: https://youtube.com/hetbestebedrijfooit

3. Voeg een eindscherm of kaarten toe om content te promoten

Na het bekijken van een video zie je vaak nog meer content van hetzelfde kanaal. Hier kun je dan weer op klikken. Superhandig want zo houd je je publiek op jouw kanaal en kun je ze verder informeren, inspireren of overtuigen.



Vanaf 2 mei 2017 vervangen het eindscherm en de kaarten de zgn. annotaties die je in beeld kunt laten verschijnen. Deze annotaties waren niet zichtbaar op mobiele apparaten en ook lastig om te maken. YouTube heeft daarom besloten deze functie niet meer te ondersteunen. De mogelijkheden bij het eindscherm en de kaarten zijn daarentegen vergroot. Hierdoor wordt het makkelijker om ze te maken. Wil je echt een uniek eindscherm, bijvoorbeeld eentje die mooi aansluit bij jouw huisstijl? Ga dan aan de slag met een programma als Photoshop en ontwerp je eigen eindscherm. Vind je dat lastig of heb je er geen tijd voor? Vraag het aan ons.

 

4. Maak een afspeellijst met alle video’s over een bepaald onderwerp

Net als bij Spotify en iTunes kun je jouw video’s in een afspeellijst overzichtelijk bij elkaar zetten. Het voordeel is dat de video’s achter elkaar doorspelen en dat je de playlist met anderen kunt delen. Als je de klant bijvoorbeeld een link stuurt naar een relevante film, dan gaat die na het bekijken ervan automatisch door naar andere content uit de afspeellijst. Handig!



Je kunt je afspeellijst ook openbaar maken en 'm zo instellen dat je collega’s ook video’s kunnen toevoegen. Houd in dat geval wel de kwaliteit in de gaten want het is tenslotte de playlist van jouw bedrijf (en kattenfilmpjes zijn er al genoeg op internet).
 

 

5. Nodig je publiek uit tot interactie

YouTube (en dus Google) indexeert jouw video hoger als je interactie hebt met je kijkers! Vraag ze dus in de video of in het eindscherm naar een reactie en een beoordeling (“rating”).



Niet elke video op je kanaal hoeft serieus te zijn en bijvoorbeeld op te roepen tot gebruik of aankoop van de door jou aangeboden diensten of producten. Zet er ook luchtige of grappige video’s tussen. Denk bijvoorbeeld aan een “making of”, een inkijkje bij je bedrijf of een korte video over die gezellige bedrijfsborrel. Dit soort video’s zijn bij uitstek geschikt voor een oproep tot interactie! 

 

Hopelijk heb je wat gehad aan deze tips en kun je ze gebruiken voor het optimaliseren van je kanaal. Als je vragen hebt of onze hulp wilt inschakelen, aarzel dan niet en neem contact met ons op