….In a world…..

30 juni 2015

 

Categorie: Achter de schermen

Auteur: Kristian Claas

 

In ons vakgebied, de audiovisuele communicatie, volgen trends en technologische ontwikkelingen elkaar razend snel op.

Hoe blijven wij als Rekels scherp op al die ontwikkelingen? En hoe voorkomen we dat we in herhaling vallen? Als maker wil je natuurlijk niet alleen maar een trucje hanteren, dat is niet leuk voor onszelf, maar zeker niet voor de klant; die wil een unieke film voor zijn of haar product!

Toch is bovenstaande niet altijd waar. Een nieuwe klant heeft meestal een referentiekader: Die nieuwe commercial, dat filmpje op de site van Rekel of iets anders moois van een concullega. De laatste tijd horen we vaak: "Wij willen ook zo'n bieb-film."

Het is dan makkelijk om te zeggen: “zoiets gaan we maken!” . In al het enthousiasme streef je dan het doel misschien voorbij.  Het is belangrijk voor ogen te houden wat een klant met de film wil bereiken. 

De kunst is om alles wat je weet en ooit hebt gemaakt los te laten. En om de klant-vraag te ontdoen van alle goede bedoelingen en overbodige bagage. Zo kom je tot die ene essentiële vraag: wat wil je vertellen? Hoe je dat vorm gaat geven is pas in een latere fase van belang. Al zijn vorm en inhoud -in een ideale wereld- natuurlijk de beste vrienden. Inhoud dicteert soms vorm en vise versa. Balans is hier het sleutelwoord!

Balans in wat je weet en wat je wilt ontdekken. Balans in wat je wilt en wat er mogelijk is. Het speelveld verkennen en de extremen aan alle kanten van het spectrum opzoeken om daarna tot een realistisch “eigen” concept te komen. Loslaten om daarna het beste concept te omarmen.

In de waan van de dag is dat loslaten van al je expertise en leuke concepten makkelijker gezegd dan gedaan want: hoe doe je dat?

Voor mij werkt naar buiten gaan het best. Even wat anders, het liefst fysiek. Stilstaan bij alledaagse dingen en eens goed kijken naar iets wat je al denkt te kunnen dromen. Aannames overboord gooien en open vragen stellen; aan jezelf, jou klant, je collega’s en de mensen die je liefhebt.

Alleen op die manier kan vernieuwing een weg vinden in mijn creatieve proces. En op het moment dat ik dat doorheb, moet ik weer verder, loslaten en vertrouwen hebben in de creatieve geest. Niet alleen in die van mijzelf, maar ook in die van de mensen om mij heen. 

Bij Rekel geloven wij in de kracht van samenwerken. Dat doen we dan ook veelvuldig; met onze klanten, met elkaar en zeker ook met specialisten uit andere vakgebieden. Dat houdt ons scherp en maakt dat we onze grenzen steeds opnieuw kunnen verkennen. Zo komen we tot mooie films en animaties!